Monday, June 20, 2011

KiSaH PeMuDa YaNg BeRtAuBat DeNGan TaUbAt SeJaTi

Assalamualaikum,kite b,jmpe lg ye,insyaALLAH kite akan dpt manfaat drpd kisah ni..amiin ya rob...kisah ni sy terbaca kat laman web mse cri bhan2 baru tok disediakan tok anda sume...kisah ni citekan tntang seorng pemuda islam yg sedang mengerjakan ibadah haji...Imam Malik bin Dinar mengajari kita dalam bahagian ini tentang seorang pemuda kecil di waktu haji, dengan berkata, ‘Ketika kami mengerjakan ibadah haji, kami mengucapkan talbiyah dan berdo’a kepada Allah Subhanallohu wa Ta’ala, tiba-tiba aku melihat seorang pemuda yang masih sangat muda usianya memakai pakaian ihram menyendiri di tempat penyendiriannya tidak mengucap talbiyah dan tidak berzikir mengingat Allah Subhanallohu wa Ta’ala seperti orang-orang lainnya. Aku mendatanginya dan bertanya mengapa dia tidak mengucap talbiyah?
Kemudian dia menjawab,’Apakah talbiyah mencukupi bagiku, sedangkan aku sudah berbuat dosa dengan terang-terangan. Demi Allah! Aku khuatir bila aku mengatakan “labbaik” maka malaikat menjawab padaku,’tiada labbaik dan tiada kebahagiaan bagimu’. Lalu aku pulang dengan membawa dosa besar’.
Aku berkata kepadanya,’Sesungguhnya kamu memanggil Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang’.
Dia pun bertanya,’Apakah kamu menyuruhku untuk mengucap talbiyah?’
Aku menjawab,’Ya’
Kemudian dia berbaring di atas tanah, meletakkan salah satu pipinya ke tanah, mengambil batu dan meletakkannya ke pipi yang lain dan mencucurkan air matanya, seraya berucap, ‘labbaik allohumma labbaik’ Sungguh telah kutundukkan diriku kepadaMU, badan telah kuhempaskan di hadapanMU’.
Lalu aku melihatnya lagi di Mina dalam keadaan menangis, dia berkata,’Ya AllahSubhanallohu wa Ta’ala Sesungguhnya orang-orang telah menyembelih korban dan mendekatkan diri kepadaMU, sedangkan aku tidak punya sesuatu yang boleh kugunakan untuk mendekatkan diri kepadaMU kecuali diriku sendiri, maka terimalah pengorbanan dariku’.
Kemudian dia pengsan dan tersungkur mati. Aku pun memohon kepada Allah Subhanallohu wa Ta’ala agar Dia berkenan menerimanya
sungguh indah pengakhiran hidup pemuda tersebut...harap2 para remaja muslimin termasuk sy sndri dpt mnjdi sprti pemuda itu yg sgt takut dengan dosa yg dilakukannya sehingga menemplak dirinya sndri dhadapan ALLAH...SUBHANALLAH...smpai dsini saje prtemuan kite...insyaALLAH kite dpt brtemu lg pd mse dpan dgn plbgai ilmu2 yg bek dsediakan oleh sy...insyaALLAH...Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment